Barvené a hierarchické Petriho Sítě
Jde o rozšíření P/T sítí.
Hierarchické sítě
Při modelování systémů je nepraktické modelovat celý systém jako jednu velkou síť, obzvlášť pokud se některé kusy opakují. Hierarchické sítě toto řeší pomocí několika mechanismů:
nahrazení místa
nahrazení přechodu
substituce sítě do přechodu
podobná specifikace jako u místa, akorát jde o S-řezy v substituované síti
invokace sítě v přechodu
podobný mechanismus jako vyvolání metody s parametry
invokovaná síť má svou šablonu, dle které je vytvořena instance sítě s nějakým počátečním značením
opět se navazují hodnoty presetu přechodu do míst invokované sítě
speciální místo RETURN, které při naplnění způsobí zrušení sítě a navázání hodnot z některých míst na výstup přechodu, který síť invokoval
Fúze míst
Sloučení dvou míst sjednocením vstupních a výstupních hran. Při kombinaci fúze a substituce lze rozlišit tři typy fúze:
lokální fúze v rámci jedné sítě
fúze napříč všemi instancemi dané sítě (něco jako třídní proměnná)
fúze napříč všemi instancemi všech sítí (něco jako globální proměnná)
Barvené sítě
Specifikují u značek i jejich datový typ - colorset, značky pak nabývají hodnot z daného coloresetu - colors.
Je zaveden inskripční jazyk, kterým lze specifikovat:
typy proměnných
typy míst a počáteční značení
strážní podmínky u přechodů (test na obsah proměnných)
transformaci značek v přechodech
atd.
Multimnožiny
Místo může obsahovat určitý počet prvků několika různých datových typů. Počáteční značení a požadovaný počet a typ značek na přechodech se značí pomocí multimnožinového operátoru, např.:
1`a + 3`b + 2`c
Formálně je multimnožina nad množinou S funkce m: S → N, která každému prvku přiřazuje přirozené číslo. Pokud m(s) > 0, tak prvek s do náleží do multimnožiny.