Obsah

Důležité knihovny pro práci s grafem 3D scény

Graf scény je obecná datová struktura běžně používaná ve vektorově založených grafických programech. Je užitečný pro dnešní moderní počítačové hry, kde je potřeba reprezentovat a mít v paměti uložené velmi rozlehlé části světa.

Uzly v těchto grafech obvykle reprezentují objekty nebo nějaké obecné entity ve scéně. Na tyto uzlu je možné navázat další uzly, které rozšiřují původní objekt. Třeba mějme kapotu auta jako jeden uzel, potom na něj můžou navazovat další čtyři uzly, které reprezentují kola. Tím vznikne jako celek automobil.

Implementace

Nejjednodušší a také naivni implementací je dynamický spojový seznam, ve kterém jsou uloženy za sebou všechny objekty, které se ve scéně ncházejí. Vykreslení takového seznamu a nebo jakákoliv jiná operace nad ním, potom spočívá v lineárním prohledábáním tohoto seznamu a zpracováním. Lze použít jen u velmi jednoduchých scén.

Mnohem lepší a v praxi používanější implementací je použít nějakou stomovou reprezentaci. Kde objekty jako takové jsou uloženy v listech a jejich hierarchie je daná spojováním do uzlů.

Knihovny pro práci s grafem scény

PHIGS

PHIGS

PHIGS+

* Přidává možnost definování osvětlení 3D scény * Zavádí nové a složitější primitiva, jako třeba NURBS

Open Inventor

Open Inventor

OpenSceneGraph

OpenSceneGraph

OGRE

OGRE

Java 3D

Java 3D