Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


pitel:msz:programatorska_rozhrani_pro_multimedia

Programátorská rozhraní pro multimédia

Multimediální rozhraní slouží k práci s multimediálními daty v prostředí různých OS.

Video for Windows (VfW)

Video for Windows

  • Soubor knihovem pro praci s videem
  • Načítání/ukládání AVI souborů (AVIFile)
    • Informace o souboru
    • Informace o datových tocích, získání dat z jednotlivých toků
    • Vytváření/zápis datových toků
  • Komprese/dekomprese video obrazu
  • Komprese/dekomprese zvuku
  • Zachytávání obrazu z kamer (AVICap)
  • Zobrazování bitmap (DrawDib)

Media Control Interface (MCI)

Media Control Interface

  • API pro ovládání multimediálních zařízení (audio/video)
  • Umožňuje přehrávání a nahrávání.
  • Zapouzdřuje API nižší úrovně.
  • Podporuje WAVE, MIDI, video, CD, …
  • Ovládání nezávislé na typu zařízení.
  • Aplikace komunikuje s MCI pomocí
    • Zpráv – data reprezentována řetězci
    • Příkazů – data uložena ve strukturách

OpenGL

OpenGL

  • Rozhraní pro akcelerovanou 3D grafiku
  • Otevřený standard
  • Stavový stroj, procedurální

DirectX

DirectX

  • Rozhraní pro tvorbu multimediálních aplikací (grafika, zvuk, ovládání, …) v OS Microsoft Windows.
  • Objektově orientované, objektový model COM.
  • DirectDraw, Direct 3D – rychlá 2D, 3D grafika, přímý přístup do videopaměti grafických adaptérů, podpora více monitorů
  • DirectSound, DirectSound 3D – přehrávání a zaznamenávání zvuků, rychlé mixování a přístup na zvukové zařízení (podpora fyzikálních efektů – Dopplerův efekt)
  • DirectMusic – přehrávání hudby
  • DirectInput – vstupní zařízení
  • DirectPlay – komunikace po síti
  • DirectShow – zpracování audio/video streamů
    • Umožňuje přehrávání, nahrávání, modifikaci multimediálních dat v reálném čase (použité ve WMP).
    • Postaveno na základech technologie ActiveMovie.
    • Začleněno do DirectX od verze 5.
    • V současné době přesunuto do Microsoft Platform SDK.
    • Široká podpora formátů a kodeků (ASF, WMV, AVI, MP3, WAV, …)
    • Ovládání HW zařízení pro snímaní obrazu používající WDM a VFW, podpora TV karet, kamer, …

FFmpeg

FFmpeg

  • Sada knihoven pro zpracování audio/video dat
  • Licencováno pod LGPL
  • Některé části knihovny jsou algoritmy implementované díky reverznímu inženýrství
  • Podporované formáty:
    • Video: MPEG (1, 2, 4), AVI, ASF, QuickTime, FLIC, Matroska
    • Zvuk: WAV, RealAudio, RAW
    • Obraz: JPEG, PNG, Targa, TIFF, PGM
  • Podporované kodeky:
    • Video: MPEG (1, 2, 4), WMV, H.261, H.263, MJPEG, HuffYUV
    • Zvuk: MPEG audio layer 2, MPEG layer 3, AC3, Vorbis
  • Vzniknul fork http://libav.org

ACM

Windows legacy audio components

Audio Compression Manager – API pro správu kodeků pro kompresi zvuku.

Adobe Flash

Adobe Flash

  • Široké využití: animace, video (YouTube), hry, web
  • Vektorová i rastrová grafika
  • OOP jazyk ActionScript
  • Nahrazováno HTML5

Graphics Device Interface (GDI)

Graphics Device Interface

  • Součást Windows API
  • Základní rozhraní pro 2D kreslení, device context (monitor, tiskárna, …), blokové přenosy bitmap (BitBlt)

Xlib

Xlib

  • Pro UNIX-like systémy
  • 2D grafika, window manažery, funkce pro komunikaci se serverem
  • Nadstavby:

Zvuková rozhraní v Unix-like OS

OSS

Open Sound System

  • HW MIDI a mixování
  • Plně duplexní operace (je možná současná obousměrná komunikace)

ALSA

Advanced Linux Sound Architecture

  • HW MIDI a mixování ve více kanálech
  • Plně duplexní operace
/var/www/wiki/data/pages/pitel/msz/programatorska_rozhrani_pro_multimedia.txt · Poslední úprava: 30. 12. 2022, 13.43:01 autor: 127.0.0.1